VI HAR SEMESTERSTÄNGT V29-V31. Trevlig sommar!

Specialprodukter för träbearbetning och möbelvård sedan 1915.

Dintero betalalternativ
Credit safe

Köpvillkor privatperson

Köpvillkor B2C – Konsument

 
  1. Om Ernst P AB
  • Företaget har sitt säte i Mölndal. Företagets postadress är Möbelgatan 5, 431 33 Mölndal. Org-nr 556653-4862
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@ernstp.se, alternativt ring 031-703 07 70 med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@ernstp.se
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider för lagervaror är 1-7 dagar. Vi skickar iväg er order normalt inom 24 timmar vid beställning av lagervaror.
    OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

    • Gäller ej beställningsvaror, då framgår aktuell leveranstid på respektive produkt.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kan du kontakta oss på e-postadress: info@ernstp,se

Fraktsätt

Vi bokar frakt genom fraktjakt.se

  • Leverans till ombud

Vi förbehåller oss rätten att använda oss utav den mest lämpliga fraktbäraren för er order. Vid valt fraktsätt leverans till ombud så kan er order bokas med följande fraktsätt.

DB Schenker Ombudspaket
DHL Service Point
Postnord MyPack Collect

Om möjligt: Postnord Varubrev (direkt till er brevlåda/dörr)

Med Postnord Varubrev delas ordern ut i din postlåda.
Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd.

  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser visas exklusive moms som standardval. Man kan klicka i att man vill se priser inklusive moms genom momsväljaren uppe i högra hörnet på hemsidan.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@ernstp.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Observera att kostnaden kan bli rätt hög för stora produkter.
  • Vi kan erbjuda er mot avdrag en returfraktsedel. Det medför en kostnad vid exempelvis 1kg, 175kr. Returer som ska skickas tillbaka måste levereras till Ernst P AB Möbelgatan 5, 431 33 Mölndal. Vi har ingen möjlighet att åka och hämta paket hos ombud.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad vara
  • Eventuell frakt återbetalas inte, utan endast själva orderns värde.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
  • Redan monterade varor

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

5.3 Ej uthämtade paket

  • Tänk på att ditt paket endast finns kvar på ditt utlämningsställe i 7-14 dagar beroende på fraktbärare.. Ej hämtade paket returneras till Ernst P AB, Möbelgatan 5 431 33 Mölndal. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kund, kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Hanteringsavgiften är för närvarande 300 kronor. 
  • Ej mottagna paket som levererats med hemkörning/pall debiterar med en returfraktkostnad på 1200 SEK samt hanteringsavgift 400 SEK. 
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Inspektera varorna omgående vid leverans. Det är kundens skyldighet att kolla igenom att leveransen stämmer vid leverans. Om någon skada, fel eller brist upptäcks ska detta reklameras till info@ernstp.se omgående. Om du mottar en felaktig eller defekt produkt, byter vi ut de delar som är skadade, lagar eller byter ut produkten. Om ni inte reklamerar inom en vecka anses ni ha godtagit leveransen.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Det är viktigt att du behåller emballaget och originalförpackningen vid reklamation, oavsett synliga skador på emballage eller ej. Utan emballage garanterar vi inte att vi godkänner reklamationen. 
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Synliga fraktskador på ett paket anmäls direkt till transportören/ombudet som ska göra en notering om skadan på din fraktsedel. Skador som inte har noterats hos ombudet/chaufför ersätts ej. Vänligen informera postombudet eller distributionsbudet att paketet är skadat så att skadan noteras på följesedeln och registreras i transportörers system.
  • En reklamerad vara kan inte kasseras innan vi skriftligt har godkänt detta. Görs detta på eget bevåg kan vi inte garantera att reklamationen kan hanteras eller godkännas.
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Ernst P AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning.
    Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Ernst P AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen(GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.
    Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Dintero Checkout, Walley B2C Faktura, Walley B2B Faktura, Swish, Swedbank Pay (Kortbetalning) & Faktura utställd av Ernst P AB, endast till kreditgodkända företagskunder.

Genom att använda Dintero Checkout, godkänner du deras villkor. https://assets.dintero.com/legal/checkout-end-user-terms/en/2021-12-15/checkout-end-user-terms.html

Genom att använda Dintero Checkout och betala med Walley faktura & delbetalning, godkänner du deras villkor.

https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_SE.pdf

https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_SE.pdf

  • 4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget.
    Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans.
    E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DB Schenker, DHL, Postnord
  • 4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör.
    Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
  • 5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

  • 7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas.
    Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 8 Ansvarig för dataskydd
    Ernst P AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 9 Så skyddar vi dina personuppgifter

    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.